Publisert på

Bør du trene eller hvile hvis du er sliten?

Regelmessig og tøff trening, kombinert med en mer eller mindre stressfull hverdag – eller rettere sagt den subjektive opplevelsen av å være stresset – kan gjøre at man noen dager har vondt eller er mer sliten enn andre. Hva er da lurest: å ta seg en velfortjent hviledag eller trene allikevel? Jeg velger å kalle det: No Pain, No Gain eller No Brain, No Gain…

Jeg vil si at en kombinasjon av de to er den beste løsningen: ei restitusjonsøkt. Noen ganger kan det å bare røre på kroppen og bevege seg gjøre at du innser at du hadde mer overskudd enn du trodde. Hvis du allikevel kjenner at energien rett og slett ikke er der, så har du i hvert fall gjort noe for å sette i gang blodsirkulasjonen og fått varmet opp musklene – det i seg selv vil gjøre at kroppen løsner og henter seg raskere inn igjen. Mange opplever også at de får bedre framgang på baseløft og øvrig trening bare ved å legge inn ei sånn treningsøkt i programmet sitt 1-2 ganger i uka.

Programmet

  • Goblet Squat, serier på 3 reps, start på en passe lett manual (rundt 4-8kg) eller kettlebell (4kg eller 8kg) og jobb deg oppover i vekt til du går tom for pust, eventuelt til du ikke klarer å løfte eksplosivt lengre (ikke tyn ut repetisjoner på dette programmet! Jeg anbefaler også å gå sakte ned, holde i bunnposisjonen mens du puster ut og inn 2 ganger, og så løfte eksplosivt:

Få pusten igjen og kjør nå 1 sett 30 reps Kettlebell swings på samme vekt som du kjørte Goblet Squat med

Du kan også holde i enden av en manual eller holde i to vektskiver, bare stå litt bredere med beina.

  • Så kjører du 5 reps med så eksplosive pushups som mulig, hold gjerne et elastisk bånd bak ryggen:

  • Deretter 5 reps på hver øvelse i følgende kompleks:

Anbefaler deg å starte kun med stanga. Hvis det var veldig lett legger du på vekt neste gang. Det vil være skulderpress som begrenser hvor tungt vekt du kan bruke, og det er også poenget.

  • Nå kjører du 5 reps med eksplosive pushups igjen.

Så er det denne øvelsen som kallesThoracic Bridge, 5 reps på hver side – helt fantastisk for å løsne og myke opp hele kroppen:

  • Så har vi noen fine «hengeøvelser» for å løsne på…vel så og si alt i hele kroppen:

Du kan avslutte der, men for deg som vil leke deg med noe morsomt (men krevende) helt til slutt:

God fornøyelse og fornyelse! 🙂

image_pdfimage_print

2 kommentarer på “Bør du trene eller hvile hvis du er sliten?

  1. Nar du eller legen din har erkl?rt deg frisk og overskuddet er tilbake, er du klar for a kjore pa med trening igjen. Eller…?

    1. Ja, men start rolig 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *