Publisert på

Hva motivasjon egentlig handler om

  1. Du er ikke på diett. Du er på en reise mot bedre helse.
  2. Du endrer matvaner, er i aktivitet og trener fordi du elsker kroppen din, ikke fordi du hater den.
  3. Du ER ikke din nåværende vekt, din nåværende evne, din nåværende form. Du må koble din identitet – den du er som person – fra din nåværende situasjon. Fordi du allerede er fantastisk!
  4. Men – du trenger heller ikke å være misfornøyd med din nåværende situasjon. Så aksepter deg selv, men ikke aksepter din nåværende situasjon.
  5. Innse at historien du forteller deg selv inni ditt eget hode er nettopp det – En historie. Det er en fortelling. Ta eierskap som forfatter av din egen historie.
  6. Endringer er ukomfortable – men innstillingen til hvordan du endrer deg trenger ikke være det.
  7. Din vei mot bedre helse, lavere fettprosent eller høyere styrkenivå vil ikke være en rett linje. Det kommer ikke til å være lett, og veien kommer til å være brolagt med alle slags hindringer. Det kalles Å Leve, og vi må bare akseptere det.
  8. Resultatene vil være fundamentert i selvdisiplin. Selvdisiplin krever selvbevissthet – som begge brenner i flammen av selvaksept. Så husk at du allerede er bra nok, og at du allerede er fantastisk!
  9. Dette er ikke en av-på bryter, det er en åpenbaring. Det vil kreve at du gradvis fjerner deg fra den historien du har fortalt deg selv gjennom hele livet – en oppfatning som aldri var forankret i en virkelighet som forteller noe om ditt egentlige potensial.
  10. Finn din «Hvorfor» – og med det mener jeg: Grav dypere. Det er helt greit å ønske å se bedre ut naken, hvem gjør vel ikke det? Men hvis din dypere motivasjon ikke er forankret i din egenverdi og gleden som opprinner fra det, i mestringsfølelsen av å bli en bedre versjon av deg selv, eller for å være et bedre medmenneske for de du er glade i, er du dømt til å mislykkes.

Its about the journey

Credit: Mike Howard