Siste artikler

Posted on

De mest ignorerte faktorene når resultatene uteblir – del 2: Biorytme og livsstil

Optimalisering av biorytme

Les først om Stress i Del 1 hvis du ikke allerede har gjort det.

De som har fulgt meg en stund har fått med seg at dette er et tema jeg interesserer meg mye for. Nesten alt liv på jorden har utviklet seg til å være i harmoni med den daglige rytmen av lys- og mørke sykluser. De fleste organismer, inkludert mennesker, har sine metabolske, fysiologiske og atferdsmessige prosesser synkronisert til en 24-timers klokke. Og via disse eksterne signaler som forteller oss når det er dag og natt, orkestrerer vår biologi en symfoni av hormonelle, nevrotransmitter-baserte, og atferdsmessige responser. Dette er biorytmen, eller det vi ofte kaller døgnrytmen.

Continue reading De mest ignorerte faktorene når resultatene uteblir – del 2: Biorytme og livsstil

Posted on

Er det virkelig nødvendig med oppvarming før trening?

Jeg husker vi lærte allerede på gymtimene på barneskolen at oppvarming var viktig. Gymlæreren var jo Gud for oss den gangen, så selv om vi opp gjennom barneårene aldri hadde småjogget rundt lekestativene før vi hoppet og klatret rundt som apekatter på speed, var det selvfølgelig sånn at hvis gymlæreren sa det så var det sant.

Continue reading Er det virkelig nødvendig med oppvarming før trening?

Posted on

De mest ignorerte faktorene når resultatene uteblir – del 1: Stress

I dag har det blitt mer og mer trendy å snakke om ’balanse’, helårskropp, livsstil og i det hele tatt en nesten krampaktig forherligelse av det å skulle være så YOLO at du det ene øyeblikket durer gjennom en Crossfit-WOD så blodet spruter mens du i det andre spyr brownies og kebab etter å ha vært på bælfylla hele helga.

Continue reading De mest ignorerte faktorene når resultatene uteblir – del 1: Stress