Artikler

Trening

Den enkle guiden til å bygge muskler og bli sterkere

Konklusjon og praktiske anbefalinger (Jeg forsøker et nytt format der konklusjonen kommer først i artikkelen). De fleste vil få best resultater med et program der hver øvelse eller muskelgruppe trenes mellom 2-3 ganger per uke, med 3 harde eller 4 moderat harde (1 rep i reserve/1RIR) eller 5-6 submaksimale (2-4RIR) sett hver trening, i det repsområdet du foretrekker – men

Les mer »
Trening

Gratis Baseløftkurs

Denne videoen er fra et av mine tidligere Onlinekurs, der vi hadde en praktisk fagsamling med gjennomgang av alle baseløftene.

Les mer »
Trening

Design av treningsprogrammer: intensitet – hvor tungt skal du trene?

Treningsintensitet er korrekt definert i treningslitteraturen som prosent (%) av din absolutte 1 repetisjon maks (1RM) – der 1RM er den vekta du klarer å løfte en gang (men ikke to) uten hjelp. Det er altså et relativt mål på hvor tungt du løfter i forhold til din nåværende evne, og ikke et mål på hvor ”hardt” det føles når du løfter.

Les mer »
Kosthold

Periodisk Faste – kan det virkelig gi bedre resultater?

Når folk sier ”periodisk faste” (Intermittent Fasting – IF – på engelsk) så mener de egentlig ”skippe frokost og spise sen lunsj”. Det høres bare litt mer spennende ut å kalle det periodisk faste. Et vanlig periodisk faste oppsett er å spise sitt siste måltid nær leggetid ved midnatt, hoppe over frokosten, og deretter innta lunsj kl 12 på jobben

Les mer »
Kosthold

Den perfekte dietten

Hva er best? Skal du spise veganer/vegetarianer kost, raw food (råkost), paleo/steinalderkost, lavkarbo eller ketosediett? Kanskje du bare skal la være å spise i det hele tatt i ren forvirring over hva som er riktig? Neida, les videre – for jeg har kanskje svaret.

Les mer »
Trening

Er det virkelig nødvendig med oppvarming før trening?

Jeg husker vi lærte allerede på gymtimene på barneskolen at oppvarming var viktig. Gymlæreren var jo Gud for oss den gangen, så selv om vi opp gjennom barneårene aldri hadde småjogget rundt lekestativene før vi hoppet og klatret rundt som apekatter på speed, var det selvfølgelig sånn at hvis gymlæreren sa det så var det sant.

Les mer »
Livsstil

De mest ignorerte faktorene når resultatene uteblir – del 1: Stress

I dag har det blitt mer og mer trendy å snakke om ’balanse’, helårskropp, livsstil og i det hele tatt en nesten krampaktig forherligelse av det å skulle være så YOLO at du det ene øyeblikket durer gjennom en Crossfit-WOD så blodet spruter mens du i det andre spyr brownies og kebab etter å ha vært på bælfylla hele helga.

Les mer »
Kosthold

Skal du spise frokost eller ikke?

Det er noen år siden jeg utviklet Biorytme Dietten, som jeg nå har omdøpt til Biorytmisk Kosthold for å gjøre det mer spiselig for folk flest (pun intended). Et enda viktigere argument for navneskiftet er at det står sentralt i min filosofi å separere assosiasjonen mellom kosthold og «nå er jeg på diett så nå skal jeg kun spise grønnsaker

Les mer »