Kosthold

Hvordan unngå at du legger på deg igjen etter en diett

I den forrige artikkelen så vi nærmere på hvor raskt du bør gå ned i vekt. Der ga jeg en oversikt som generelt sett viste at jo mer vekt og fett du har å ta av, jo raskere kan du gå ned i vekt – men hvis du er godt trent og allerede har en lav fettprosent bør du ta tiden til

Les mer »
Kosthold

5 kostholdsstrategier du må vite om for varige resultater

Media er full av ulike tips og dietter for å gå ned i vekt. Ingen av disse tipsene eller diettene vil virke på lengre sikt hvis du ikke har det fundamentale på plass.  Fundamentet er våre målsetninger og visjoner; det vi ønsker å oppnå. Å være bevisst på dette vil justere kompasset ditt og sette retningen på hva du skal

Les mer »
Trening

2 tester som kan gjøre treningsprogrammet bedre

Ofte snakker jeg om at mange får bedre resultater av en mer intuitiv tilnærming til trening (og kosthold), og det er studier som viser at selvvalgte repetisjonsområder og øvelser ofte gir bedre effekt enn forhåndsplanlagte. Det kan også være verdifullt å starte på høyere reps (20+) og over 8-10 uker ende på lavere reps (3-5) for å finne ut hva

Les mer »
Trening

Den enkle guiden til å bygge muskler og bli sterkere

Konklusjon og praktiske anbefalinger (Jeg forsøker et nytt format der konklusjonen kommer først i artikkelen). De fleste vil få best resultater med et program der hver øvelse eller muskelgruppe trenes mellom 2-3 ganger per uke, med 3 harde eller 4 moderat harde (1 rep i reserve/1RIR) eller 5-6 submaksimale (2-4RIR) sett hver trening, i det repsområdet du foretrekker – men

Les mer »
Kosthold

2019 – et år med mange endringer

Hvordan har 2019 vært så langt for deg? Jeg har hørt fra mange at 2018 ble et år med store endringer, og 2019 ser ut til å bli året da ting skal «lande» litt og falle på plass. I hvert fall håper jeg det selv, for 2018 ble for min del et veldig turbulent år der jeg måtte ta et

Les mer »
Trening

Gratis Baseløftkurs

Denne videoen er fra et av mine tidligere Onlinekurs, der vi hadde en praktisk fagsamling med gjennomgang av alle baseløftene.

Les mer »
Trening

Design av treningsprogrammer: intensitet – hvor tungt skal du trene?

Treningsintensitet er korrekt definert i treningslitteraturen som prosent (%) av din absolutte 1 repetisjon maks (1RM) – der 1RM er den vekta du klarer å løfte en gang (men ikke to) uten hjelp. Det er altså et relativt mål på hvor tungt du løfter i forhold til din nåværende evne, og ikke et mål på hvor ”hardt” det føles når du løfter.

Les mer »
Kosthold

Periodisk Faste – kan det virkelig gi bedre resultater?

Når folk sier ”periodisk faste” (Intermittent Fasting – IF – på engelsk) så mener de egentlig ”skippe frokost og spise sen lunsj”. Det høres bare litt mer spennende ut å kalle det periodisk faste. Et vanlig periodisk faste oppsett er å spise sitt siste måltid nær leggetid ved midnatt, hoppe over frokosten, og deretter innta lunsj kl 12 på jobben

Les mer »
Kosthold

Den perfekte dietten

Hva er best? Skal du spise veganer/vegetarianer kost, raw food (råkost), paleo/steinalderkost, lavkarbo eller ketosediett? Kanskje du bare skal la være å spise i det hele tatt i ren forvirring over hva som er riktig? Neida, les videre – for jeg har kanskje svaret.

Les mer »